V roku 2020 otriasol finančným svetom škandál týkajúci sa Wirecard, nemeckého spracovania platieb spoločnosti. Spoločnosť Wirecard roky navyšovala svoje príjmy a zisky prostredníctvom premyslenej schémy účtovných podvodov. Výsledkom boli straty v miliardách dolárov pre investorov a odhalené zraniteľné miesta v tradičných metódach finančného dohľadu. K ďalšiemu pozoruhodnému prípadu finančného podvodu došlo vo februári 2016, keď hackeri cielene bangladéšskej centrálnej banky a využila zraniteľné miesta v SWIFT, pričom sa pokúsila ukradnúť jednu miliardu USD. Zatiaľ čo väčšina transakcií bola zablokovaná, 101 miliónov USD stále zmizlo.
Tieto významné prípady podčiarkujú naliehavú potrebu spoľahlivého systému odhaľovania podvodov vo finančnom sektore. Ohromujúcich päť percent korporátnych príjmov v celkovej výške 4,7 bilióna USD sa každoročne stratí kvôli podvodom, uvádza Asociácia certifikovaných vyšetrovateľov podvodov (ACFE).
Umelá inteligencia prináša revolúciu do spôsobu fungovania bánk a finančných inštitúcií, vďaka čomu sú efektívnejšie, bezpečnejšie a zamerané na zákazníka. Nedávny prieskum spoločnosti Ernest & Young odhalené že takmer všetci (99 percent) lídri finančných služieb uviedli, že ich organizácie nejakým spôsobom nasadzujú AI.
Podľa priemyselných prognóz sa očakáva, že trhový podiel umelej inteligencie (AI) v sektore bankovníctva, finančných služieb a poisťovníctva (BFSI) vzrastie zvýšiť o 32,97 miliardy USD od roku 2021 do roku 2026, čo odráža rýchly rast a prijatie technológií AI v tejto oblasti. Hyper-personalizované bankovníctvo s podporou AI môže zákazníkom vytvoriť viac prispôsobené bankové skúsenosti s finančnými produktmi na mieru, investičným poradenstvom a ochranou proti podvodom pre ich jedinečné potreby a preferencie.
Nástroje poháňané umelou inteligenciou môžu pomôcť spravovať financie automaticky, od rozpočtovania a platenia faktúr až po automatizované sporiace a investičné stratégie, čím sa znižuje kognitívna záťaž jednotlivcov a podporuje sa lepšie riadenie financií. Umelá inteligencia zohráva kľúčovú úlohu pri posilňovaní opatrení v oblasti kybernetickej bezpečnosti a predchádzaní finančnej kriminalite tým, že identifikuje a zmierňuje potenciálne hrozby v reálnom čase.
Dlhodobé vyhliadky AI vo financiách sú vysoké optimistický, pričom 77 percent manažérov považuje AI a generatívnu AI (GenAI) za celkový prínos pre odvetvie finančných služieb v nasledujúcich 5 až 10 rokoch, podľa prieskumu Ernest & Young. Lídri vidia príležitosti v zlepšovaní skúseností zákazníkov a klientov, pričom 87 percent uviedlo, že verí, že AI môže priniesť zlepšenia do tohto priestoru. Budúcnosť AI v bankovníctve sľubuje transformačné schopnosti, ktoré nanovo definujú prostredie odvetvia.
Transformácia skúseností zákazníkov
Chatboty poháňané AI poskytujú 24/7 zákaznícku podporu, odpovedajú na základné otázky, riešia jednoduché problémy, zvyšujú spokojnosť zákazníkov a znižujú prevádzkové náklady bánk. Virtuálni asistenti poháňaní umelou inteligenciou môžu previesť zákazníkov zložitými finančnými úlohami, ako sú žiadosti o pôžičky alebo riadenie investícií, zefektívnenie procesov a zlepšenie celkovej používateľskej skúsenosti.
Okrem toho môže AI personalizovať bankové skúsenosti odporúčaním finančných produktov a služieb na základe finančnej histórie a vzorcov správania zákazníka. Tento cielený prístup nielen zvyšuje angažovanosť klientov, ale zvyšuje aj pravdepodobnosť získania príležitostí na krížový a upselling pre banky.
Umelá inteligencia tiež zohráva dôležitú úlohu pri automatizácii opakujúcich sa úloh, ako je zadávanie údajov a spracovanie pôžičiek, čím umožňuje zamestnancom bánk sústrediť sa na zložitejšie úlohy, ktoré si vyžadujú ľudské znalosti a rozhodovacie schopnosti. Zvýšená efektívnosť vedie k úsporám nákladov a vyššej produktivite finančných inštitúcií.
Odhaľovanie podvodov pomocou AI
Tradičné metódy odhaľovania podvodov sa spoliehajú na systémy založené na pravidlách, ktoré dokážu identifikovať iba vopred naprogramované vzorce. Na druhej strane AI využíva algoritmy strojového učenia (ML), ktoré dokážu analyzovať obrovské množstvo údajov vrátane histórie transakcií, polohy a informácií o zariadení na identifikáciu anomálií a podozrivých aktivít v reálnom čase. Algoritmy ML sa tiež môžu učiť a prispôsobovať sa novým taktikám podvodov, vďaka čomu sú efektívnejšie v boji proti novým hrozbám a pomáhajú podnikom udržať si náskok pred vyvíjajúcimi sa kybernetickými rizikami.
Detekcia podvodov poháňaná AI so strojovým učením ponúka inteligentnejší a dynamickejší prístup k ochrane finančných inštitúcií a ich zákazníkov pred podvodmi. Okamžitým označovaním podvodných transakcií môže AI zabrániť finančným stratám skôr, ako k nim dôjde, a pomôže tak rýchlo a efektívne zachytiť podvody. Analýzou širokej škály údajových bodov dokáže AI presne rozlíšiť medzi legitímnou a podvodnou činnosťou, čo vedie k menšiemu počtu prerušení pre legitímnych zákazníkov a znižuje počet falošných poplachov.
Hodnotenie vplyvu AI na analýzu úverového rizika
AI transformuje hodnotenie úverového rizika, čo je kľúčový aspekt úverových rozhodnutí vo finančnom sektore. Banky sa pri určovaní oprávnenosti úveru tradične spoliehali na úverové skóre a finančnú históriu. Umelá inteligencia však dokáže analyzovať širokú škálu údajových bodov vrátane alternatívnych zdrojov údajov, ako je aktivita sociálnych médií, informácie o peňažných tokoch a online nákupné návyky, aby vytvorila ucelenejší obraz o finančnom zdraví dlžníka.
Zohľadnením tohto širokého súboru údajov môže AI vytvoriť presnejší obraz o úverovej bonite dlžníka, pričom identifikuje zložité vzťahy v rámci údajov, ktoré môžu tradičnými metódami chýbať. Algoritmy strojového učenia dokážu analyzovať obrovské množstvo údajov rýchlejšie ako ľudia so zvýšenou presnosťou a efektívnosťou, čo vedie k presnému hodnoteniu úverového rizika.
Umelá inteligencia môže tiež pomôcť identifikovať bonitných dlžníkov, ktorí mohli byť vylúčení tradičnými skórovacími modelmi, podporujúc finančné začlenenie a rozširovanie prístupu k úverom. Na základe jedinečného finančného profilu dlžníka teda AI môže pomôcť prispôsobiť úverové produkty a úrokové sadzby a vytvoriť tak vyvážený a dostupný úverový systém.
Riešenie problémov pri používaní AI
Modely AI sú len také dobré, ako dobré sú údaje, na ktorých sú trénované, a je dôležité zabezpečiť, aby systémy AI boli vo svojich rozhodovacích procesoch nezaujaté a spravodlivé. Keďže AI hrá významnejšiu úlohu vo finančných službách, bude potrebné upraviť predpisy tak, aby riešili problémy, ako sú súkromie údajov, algoritmická zodpovednosť a etické postupy AI.
Zodpovedná implementácia AI vo finančných službách si vyžaduje spoluprácu medzi finančnými inštitúciami, poskytovateľmi technológií a regulačnými orgánmi. Toto spoločné úsilie je nevyhnutné na vytvorenie celoodvetvových štandardov, riešenie etických problémov a zabezpečenie zodpovedného nasadenia AI.
Jednou z kľúčových výziev v AI je vysvetliteľnosť. Toto je obzvlášť dôležité, keď sa AI používa na kritické rozhodnutia, ako je poskytovanie alebo odmietnutie pôžičiek. Ak regulátor spochybňuje rozhodnutie finančných inštitúcií prijaté s AI, finančná inštitúcia musí byť schopná vysvetliť dôvody, ktoré sú za tým. Ak je napríklad žiadosť o pôžičku zamietnutá, systém umelej inteligencie by mal byť schopný poskytnúť jasné dôvody zamietnutia, ako sú konkrétne faktory vo finančnej histórii žiadateľa, ktoré prispeli k rozhodnutiu. Túto úroveň vysvetliteľnosti je potrebné zvážiť a zabudovať do modelu AI od samého začiatku procesu vývoja a nasadenia.
Úplným prijatím AI so zameraním na inovácie, dodržiavanie predpisov a orientáciu na zákazníka si banky a finančné inštitúcie môžu zabezpečiť svoje miesto lídrov v digitálnom veku a formovať budúcnosť finančných služieb na ďalšie roky.