Ako si pravdepodobne všimol každý, kto sa v posledných týždňoch čo len pozrel na internet, Rozsiahla inovácia AI od Googlu do svojho vyhľadávača mal skalnatý začiatok. Do niekoľkých dní od spustenia spoločnosti Odpovede na vyhľadávacie dopyty vygenerované AI volal Prehľady AItáto funkcia bola široko zosmiešňovaná za to, že vytvárala nesprávne a niekedy bláznivé odpovede, ako napríklad odporúčania zjesť kamene alebo vyrobiť pizza s lepidlom.
Nové údaje od firmy BrightEdge, ktorá sa zaoberá optimalizáciou pre vyhľadávače, naznačujú, že Google od spustenia tejto funkcie výrazne znížil frekvenciu zobrazovania prehľadov AI ľuďom a v skutočnosti túto funkciu výrazne obmedzil už pred vlnou kritiky. Spoločnosť sleduje vzhľad odpovedí spoločnosti Google AI vo výsledkoch pre zoznam desiatok tisíc vzorových vyhľadávaní odkedy bola táto funkcia minulý rok prvýkrát ponúknutá ako beta test.
Keď boli prehľady AI spustené pre prihlásených používateľov v USA v angličtine I/O konferencia Google 14. mája, BrightEdge videl odpovede vygenerované AI na takmer 27 percent dotazov, ktoré sledoval. Ich prítomnosť však prudko klesla o niekoľko dní neskôr, týždeň predtým, ako sa screenshoty chýb AI Overviews rozšírili na internet. Do konca minulého týždňa, kedy Google zverejnil blogový príspevok BrightEdge si uvedomuje nedostatky svojej funkcie AI a prehľady AI sa zobrazujú iba na 11 percentách stránok s výsledkami vyhľadávania. Ich prevalencia bola v pondelok v podstate rovnaká.
Jim Yu, zakladateľ a výkonný predseda spoločnosti BrightEdge, hovorí, že vypadnutie naznačuje, že Google sa rozhodol k tomuto zavádzaniu pristupovať čoraz opatrnejšie. „Samozrejme existujú určité riziká, ktoré sa snažia prísne riadiť,“ hovorí. Yu však dodáva, že je vo všeobecnosti optimistický, pokiaľ ide o to, ako Google pristupuje k prehľadom AI, a tieto skoré problémy považuje skôr za „výkyvy“ než za funkciu.
„Pokračujeme v zdokonaľovaní toho, kedy a ako zobrazujeme prehľady AI, aby boli čo najužitočnejšie, vrátane množstva technických aktualizácií za posledný týždeň na zlepšenie kvality odozvy,“ hovorí hovorca Google Ned Adriance. Google odmietol zdieľať svoje interné štatistiky o tom, ako často sa prehľady AI objavujú vo vyhľadávaní, ale Adriance hovorí, že čísla BrightEdge neodrážajú to, čo spoločnosť vidí interne.
Nie je jasné, prečo sa spoločnosť Google mohla rozhodnúť výrazne obmedziť vzhľad prehľadov AI krátko po uvedení na trh, ale blogový príspevok spoločnosti minulý týždeň uznal, že milióny ľudí, ktorí túto funkciu používali, poskytli nové údaje o jej výkone a chybách. Vedúca vyhľadávania spoločnosti Liz Reid uviedla, že Google urobil „viac ako tucet technických vylepšení“, ako napríklad obmedzenie satirického obsahu, aby sa vo výsledkoch objavoval. V jej príspevku sa uvádza, že tieto zmeny spustia obmedzenia týkajúce sa toho, kedy budú ponúkané prehľady AI, ale neuvádza, ako presne tieto obmedzenia zmenia frekvenciu objavovania výsledkov AI.
BrightEdge začal sledovať prehľady AI pomocou svojho zoznamu vzorových dopytov po tom, čo Google koncom minulého roka umožnil používateľom prihlásiť sa do beta testovania tejto funkcie. Testovacie dopyty pokrývali deväť kategórií vrátane elektronického obchodu, poistenia a vzdelávania a boli navrhnuté tak, aby pokrývali bežné, ale aj zriedkavejšie vyhľadávania. Boli testované znova a znova, v niektorých prípadoch niekoľkokrát denne.
V decembri 2023 spoločnosť BrightEdge zistila, že súhrny sa objavili pri 84 percentách jej vyhľadávaní, no toto číslo časom klesalo. Adriance zo spoločnosti Google uviedol, že prehľady AI nespúšťal automaticky pri 84 percentách vyhľadávaní, ale neobjasnil svoje interné merania. Po tom, čo Google sprístupnil prehľady AI pre všetkých, BrightEdge pokračoval v sledovaní ich vzhľadu pomocou zmesi účtov, ktoré sa predtým prihlásili do beta testu, a ďalších, ktoré nevideli žiadny významný rozdiel medzi tým, čo tieto dve skupiny videli.
Google odmietol presne povedať, do akej miery sa zmenil počet prehľadov AI, ktoré ukázal širokej verejnosti v porovnaní s ľuďmi zapísanými v beta teste, ale Adriance povedal, že ľuďom, ktorí sa prihlásili do testu, sa prehľady AI zobrazili pri širšom spektre dopytov.
Údaje BrightEdge tiež vrhajú svetlo na témy, o ktorých sa Google domnieva, že prehľady AI môžu byť najužitočnejšie. Odpovede AI sa objavili pri väčšine vyhľadávaní kľúčových slov v oblasti zdravotnej starostlivosti, naposledy s frekvenciou 63 percent. Vzorové dopyty zahrnuté v údajoch BrightEdge zahŕňali „infekciu nôh“, „krvácanie čriev“ a „naliehavú starostlivosť o telehealth“. Na porovnanie, dopyty o elektronickom obchode vracajú prehľady AI na približne 23 percent, zatiaľ čo reštaurácie alebo cestovanie veľmi zriedkavo spúšťajú odpovede s prehľadom AI.