Home Umela inteligencia „Čo z toho budeme mať?“ pýtajú sa novinári, keď publikácie podpisujú dohody o obsahu s firmami AI

„Čo z toho budeme mať?“ pýtajú sa novinári, keď publikácie podpisujú dohody o obsahu s firmami AI

by
 "Čo z toho budeme mať?"  pýtajú sa novinári, keď publikácie podpisujú dohody o obsahu s firmami AI

Prezidentka Vox Media, Pam Wasserstein, poslala svojim zamestnancom správu Slack a e-mail 29. mája s podrobnosťami o tom, čo novinári spoločnosti považujú za šokujúce správy: Vox podpísal licenčnú zmluvu na obsah s OpenAI.

Dohoda umožňuje spoločnosti AI prístup k aktuálnemu obsahu Vox, ako aj k celému archívu jej novinárskej práce, aby mohla trénovať ChatGPT a ďalšie modely. Wasserstein poslal varovania len pred chvíľou Axios zverejnil exkluzívne s podrobnosťami o licencovaní a dohode o produkte, na veľké prekvapenie jej novinárov.

Spisovatelia zo spoločnosti The Atlantic, ktorá podpísala podobnú dohodu s gigantom AI podporovaným spoločnosťou Microsoft, dostali e-mail tesne predtým, ako sa objavila časť Axios.

„Zamestnanci Atlantiku sa o tejto dohode do značnej miery dozvedeli z externých zdrojov a spoločnosť aj OpenAI odmietli odpovedať na otázky o podmienkach dohody,“ píše sa vyhlásenie z 30. mája z Atlantickej únie.

Žiadny zo súčasných ani bývalých novinárov v žiadnej spoločnosti, s ktorými TechCrunch robil rozhovor, nemal ani potuchy, že ich práca bude odovzdaná OpenAI. Všetci sa obávajú, že ich zamestnávatelia robia krátkozraké obchody čo v konečnom dôsledku poškodí spisovateľov a žurnalistiku ako celok.

Vox Media – medzi ktoré patria The Verge, New York, Eater, The Cut a ďalšie publikácie – a The Atlantic publikovali články, ktoré sú kritické voči OpenAI a generatívnej AI. Vyjadrili obavy z environmentálneho dopadu energie potrebnej na prevádzkovanie veľkých jazykových modelov, otrasov predstavenstva v OpenAI a „všeobecného nedostatku dôveryhodnosti“ v spoločnosti, povedala Amy McCarthy, reportérka Eater a predsedníčka komunikácie odborového zväzu Vox. .

Vox neodpovedal na žiadosť o komentár.

Odkedy boli dohody ohlásené, novinári v každom vydavateľstve sa dohadovali na stretnutiach s vyššími podnikmi, aby sa dozvedeli viac o dohodách, pričom hľadali jednu zásadnú informáciu: Čo z toho majú novinári?

Pocit naliehavosti

Tvárou v tvár rastúcemu počtu obchodov s médiami AI spravodajské spolky teraz zrýchľujú tempo rokovaní o zavedení ochrany AI podobnej tej Hollywoodske spisovateľské tímy bojovali o.

„Spolok spisovateľov a Vox Media Union sú pevne toho názoru, že implementácia AI je povinným predmetom vyjednávania, aj keď naše zmluvy nemusia výslovne obsahovať ustanovenia o AI,“ povedal McCarthy pre TechCrunch. „V našej zmluve máme ustanovenia, ktoré v podstate znamenajú, že spoločnosť s nami musí vyjednávať o zásadných zmenách našich pracovných podmienok, a my sme veľmi presvedčení, že ide o záležitosť na pracovisku, že ide o otázku pracovných podmienok a že spoločnosť povinný s nami vyjednávať o tom, ako to bude fungovať.“

To znamená, že vydavatelia, ktorí štrajkujú s poskytovateľmi AI, môžu byť zmluvne povinní zapojiť sa do diskusií a rokovaní s odbormi o týchto zmenách.

Atlantic Media Union mala tiež v úmysle predložiť tento problém na rokovací stôl, ale dohoda OpenAI dodáva pocit naliehavosti, povedal jeden súčasný zamestnanec pre TechCrunch a požiadal o anonymitu.

Počas rokovaní tento mesiac odbor The Atlantic predložil návrh, podľa ktorého by AI nemala nahradiť písanie, overovanie faktov, úpravy kópií a ilustrácie. Navrhlo tiež, že spisovatelia môžu používať AI podľa vlastného uváženia v súlade s novinárskymi princípmi a etikou, ale nemožno ich prinútiť, aby ju používali. Tento návrh ešte musí byť prijatý.

Iné odbory pracujú na zavedení podobnej ochrany. Novinári z Nebrasky z Omaha World-Herald Guild zabezpečené ochrany od AI začiatkom tohto roka. V roku 2023, po tom, čo CNET zverejnila sériu článkov generovaných AI, novinári pri tejto publikácii vyšli na verejnosť so svojou odborovou jednotkouvyžadujúce ochranu AI a možnosť vyjadriť sa k tomu, ako sa AI implementuje do pracovných postupov zamestnancov.

Je nevyhnutné, aby spoločnosti zahrnuli takéto záruky do zmlúv s novinármi, pretože nie je zaručená ochrana pred zákonom. Spoločnosti ako OpenAI tvrdia, že neporušujú zákony o autorských právach tým, že zoškrabú to, čo považujú za verejne dostupný obsah. Tiež hovoria, že ich chatboti nereprodukujú materiál ako celok.

Ale publikácie ako The New York Times, Raw Story, AlterNet a The Intercept všetci žalovali OpenAI za používanie diel chránených autorskými právami novinármi na školenie ChatGPT bez riadneho uvedenia alebo citovania zdrojov. Novinári, počítačoví programátori a ďalšie skupiny tiež podali žaloby na porušenie autorských práv proti OpenAI a iným spoločnostiam, ktoré vytvárajú generatívnu AI.

Richard Tofel, bývalý prezident neziskovej redakcie ProPublica a konzultant spravodajských médií, si myslí, že tieto žaloby skončia na Najvyššom súde. Ak súdy rozhodnú, že OpenAI a ďalší sú vinní z porušenia autorských práv, „budú musieť uzavrieť dohodu so všetkými“.

Tofel si myslí, že väčšina vydavateľov sa nakoniec dohodne so spoločnosťami AI. Poznamenal, že Google tiež čelil podobným žalobám o autorské práva, keď sa jeho vyhľadávací produkt rozbiehal, ale v čase, keď sa tieto spory vyriešili, boli používatelia tak závislí na vyhľadávaní, že žiadny vydavateľ nechcel, aby sa jeho obsah nezobrazoval.

McCarthy hovorí, že autori sa nemôžu spoliehať len na súdy: „Musíme sa pozrieť na každú potenciálnu cestu ako spôsob, ako zatlačiť proti implementácii AI.“

Ďalšou obavou pre novinárov je prijatie AI vydavateľmi na písanie obsahu, s čím už niektoré médiá začali experimentovať.

CNET a Gannett publikovali príbehy a umenie generované AI a v prípade Sports Illustrated, pod vymyslenými linkami. Tieto príbehy boli nazvané ako vygenerované AI hlavne preto, že boli prešpikované faktickými chybami, ale ak AI dostane voľný priechod na trénovanie dobrej žurnalistiky, tieto zjavné chyby sa môžu časom zmenšiť.

Ak to nebudú spochybňovať novinári, kto bude?

Novinári chápu základnú štruktúru obchodov, ale stále majú otázky.

Viceprezidentka komunikácie spoločnosti Atlantic Anna Brossová uviedla, že partnerstvo spoločnosti ju stavia ako prémiový zdroj správ v rámci OpenAI, podobne ako v prípade obchodov iných vydavateľov.

„Články The Atlantic budú objaviteľné v produktoch OpenAI, vrátane ChatGPT, a ako partner The Atlantic pomôže formovať spôsob, akým sa novinky objavujú a prezentujú v budúcich produktoch na vyhľadávanie v reálnom čase,“ povedal Bross pre TechCrunch. „Dohoda zaisťuje mantinely a ochranu okolo toho, ako sa náš obsah zobrazuje v produktoch OpenAI. … Ak sa ako odpoveď na otázku objaví článok o Atlantickom oceáne, na našej stránke bude uvedená značka Atlantiku a odkaz späť na článok.“

Bross poznamenal, že toto nie je distribučná licencia, čo znamená, že OpenAI nemá povolenie reprodukovať články The Atlantic ani vytvárať podobné reprodukcie celých článkov alebo dlhých úryvkov.

Novinári z Atlantiku však stále čakajú na to, ako ich vedenie vysvetlí, prečo sa takýto obsah nekvalifikuje ako odvodené dielo, za ktoré by mali možnosť byť priamo zaplatení. Spoločnosť The Atlantic nedávno uviedla na trh nový rad brožované knihy so zozbieranými dielami svojich autorov a kompenzovalo autorov za tieto diela, uviedli viaceré zdroje pre TechCrunch.

Bross poznamenal, že zmluva The Atlantic s OpenAI chráni pred vytvorením odvodeného diela.

Redakcia Atlantiku nastolila túto tému na všestrannom stretnutí v polovici júna pod vedením CEO Nick Thompsona dozvedeli sa, že zatiaľ čo ChatGPT získa prístup k ich práci, editačný tím je inak „od toho dosť izolovaný“.

Inými slovami, neexistuje bezprostredná hrozba použitia ChatGPT na písanie článkov.

Finančné podmienky obchodov The Atlantic a Vox stále unikajú novinárom v publikáciách aj mimo nich, ale vieme, že zmluva The Atlantic’s je dvojročná a že obe budú zahŕňať použitie technológie OpenAI na vytváranie produktov a funkcií. OpenAI hovorí, že jeho technológia nebude použitá na napodobňovanie vlastných hlasov autorov.

News Corp, materská spoločnosť The Wall Street Journal, podpísal tiež zmluvu s OpenAI to má údajne hodnotu viac ako 250 miliónov dolárov za päť rokov. Axel Springer, ktorý riadi Politico a Business Insider, sa tiež spojil s OpenAI v dohode, ktorá údajne stojí za to desiatky miliónov eur.

Medzi ďalšie médiá, ktoré už podpísali podobné partnerstvá s OpenAI, patria Dotdash Meredith (vydavateľ časopisov People, Better Homes & Gardens, Allrecipes, Investopedia a ďalšie), Associated PressThe Financial Times, Le Monde vo Francúzsku a Prisa Media v Španielsku.

(Mali by sme tiež poznamenať, že materská spoločnosť TechCrunch, Yahoo, je tiež fušovanie s AI cez aplikáciu Yahoo News. Je poháňaný základným kódom artefaktu aplikácie, ktoré Yahoo získalo v apríli.)

OpenAI tvrdí, že jeho dohody pomôžu novinárom tým, že privedú návštevnosť späť k ich článkom, ale to sa ešte len uvidí, keďže implementácie ešte nie sú aktívne.

Tofel povedal, že ak používatelia môžu požiadať chatbota s umelou inteligenciou napríklad o najnovšie informácie o vojne medzi Izraelom a Hamasom, predstavovalo by to „najlepšiu nočnú moru pre spravodajské spoločnosti“.

„Mohli by byť veľmi výrazne narušené spravodajským produktom AI,“ povedal.

OpenAI nedokázalo potvrdiť špecifiká dizajnu používateľského prostredia, ktoré by mohli určiť, aká je pravdepodobnosť, že čitateľ klikne na externý odkaz na článok.

A ak čitatelia nebudú musieť chodiť na webovú stránku vydavateľa, aby si prečítali články, utrpia tým jeho príjmy z reklamy – s tým už spravodajský priemysel zápasí, keďže Google a Meta vo svojich algoritmoch oddelili správy od priorít. Novinári a spisovatelia budú mať pre svoju prácu tiež menšie publikum.

Žurnalistika trpí nedostatkom financií, najmä preto, že tech giganti ako Meta a Google dnes zbierajú leví podiel na príjmoch z digitálnej reklamy. Vydavatelia nepochybne uvítajú nový tok príjmov na rozšírenie svojich súvah.

Novinári si však kladú otázku, či je to tá najlepšia cesta vpred.

„Je to veľmi podobné ako ochranná raketa,“ povedal McCarthy. „Ako keby sme uzavreli dohodu s chlapíkom, ktorý práve vykradol náš dom, a on sľúbil, že ten dom nevykradne.“

Niektoré startupy s umelou inteligenciou už zdvíhajú obsah bez toho, aby sa dohodli. Napríklad konkurent ChatGPT Perplexity je pod paľbou Forbes za plagiátorstvo a Wired nedávno zistil, že spoločnosť AI bola tajne zoškrabáva svoju webovú stránku. Napriek týmto tvrdeniam sa spoločnosť Perplexity pripravuje budúci týždeň oznámiť dohody o zdieľaní príjmov z reklamy s vydavateľmi, uviedol startup pre TechCrunch.

Napriek tomu sa zdá, že v budúcnosti môžeme očakávať viac takýchto obchodov, pretože všetci vydavatelia vyzerajú, že prídu k rovnakému záveru: AI nám aj tak ukradne prácu. Možno za to dostať aj zaplatené.

oprava: Tento príbeh pôvodne nesprávne uviedol, ako The Atlantic komunikoval zamestnancom o dohode. Krátko pred verejným vyhlásením bol odoslaný e-mail zamestnancov. Tento príbeh bol tiež aktualizovaný, aby sa objasnilo, že atlantickí spisovatelia sú chránení pred OpenAI, ktorý vytvára odvodenú prácu s ich písaním.

Source Link

Related Posts

Leave a Comment