Letecký priemysel tento rok smeruje k rekordným príjmom – 996 miliárd dolárov – keďže dopyt po cestovaní stúpa. Okraje však zostávajú tenké. Podľa obchodného združenia IATA celkové výdavky leteckých spoločností Odhaduje sa, že dosiahnu 936 miliárd dolárovn, pričom zárobok vychádza na približne 6,14 USD na cestujúceho. To je približne cena latte v NYC.
V snahe zvýšiť zisky sa čoraz viac leteckých spoločností obracia na kontroverznú technológiu dynamických cien, ktorá stanovuje ceny cestovného a vybavenia variabilne na základe ochoty cestovateľa za ne zaplatiť. Napriek menej ako hviezdny príjem od spotrebiteľov nasadilo 258 dopravcov nejakú formu dynamického oceňovania dnes, z 220 v roku 2022, na skupinu cestovného ruchu ATPCO.
Jedným z predajcov poskytujúcich infraštruktúru pre dynamické cenové systémy je Fetcherrktorá bola spustená v roku 2019. Aplikácia, ktorú založili podnikatelia Uri Yerushalmy, Roy Cohen a Robby Nissan, využíva AI na predpovedanie dopytu po konkrétnych trasách leteckých spoločností a generovanie dynamickej ceny, ktorú zobrazuje zákazníkom pri vyhľadávaní na webovej stránke prepravcu. .
„Letecký priemysel čelí značným výzvam pri zavádzaní kontinuálnych cien,“ povedal Cohen, generálny riaditeľ Fetcherr, pre TechCrunch. „Tradičná, zastaraná infraštruktúra a systémy založené na pravidlách obmedzujú úpravy v reálnom čase a rýchle prispôsobenie trhu… Fetcherr využíva AI na generovanie optimálnych trhových pohybov, dynamickú optimalizáciu cien a automatizáciu zverejňovania cien v reálnom čase.“
Fetcherr, ako iní dynamický cenotvorby tech, vypočítava ceny, ktoré kupujúci vidia, pomocou modelov AI prispôsobených demografickým údajom zákazníkov spoločnosti. Fetcherrove modely sú trénované na základe niekoľkoročných rezervácií, letových poriadkov, dostupnosti a údajov o cestovnom, ako aj premenných, ako sú počasie a mikroekonomické/makroekonomické trhové podmienky.
„Naše modely sú založené na verejných údajoch a súkromných údajoch našich zákazníkov, všetky sú uložené v súkromnom cloude pre každého z našich zákazníkov,“ povedal Cohen.
Zatiaľ čo dopravcovia majú radi dynamickú tvorbu cien pre svoj potenciál zvyšovania príjmov (pozri nedávno predstavenie JetBlue dynamické poplatky za batožinu), si kladieme otázku, či má táto technológia stálu silu vzhľadom na averziu spotrebiteľov k nej.
Dynamické stanovovanie cien je obzvlášť zlé pre cestujúcich s napätým letovým plánom, ktorí potrebujú lietať v obľúbených časoch. Forbes zistil, že ceny za priamy let z NYC do Chicaga, ktorý by mohol na jeseň stáť menej ako 100 dolárov, môže stúpať päťkrát alebo viac v dňoch pred a po Dni vďakyvzdania v rámci dynamického cenového režimu.
Dynamické stanovovanie cien môže viesť aj k tomu, čo z Financial Times nazýva John Thornhill „implicitná tajná dohoda“ medzi firmami, čo celkovo zvyšuje ceny. Pretože letecké spoločnosti, ktoré sa spoliehajú na dynamickú tvorbu cien, majú tendenciu okamžite sa vyrovnávať so znížením cien svojich konkurentov nie sú používanie technológie má malú motiváciu znižovať cestovné.
Nie je jasné ani to, že dynamické stanovovanie cien je v najlepšom záujme leteckých spoločností. Jedna štúdia na Yale zistila, že výsledkom môžu byť dynamické cenové systémy, ktoré zohľadňujú správanie konkurentov letecké spoločnosti, ktoré predávajú príliš veľa leteniek príliš rýchlo. A v niektorých krajinách môže byť dynamické stanovovanie cien nakoniec budú zakázané alebo obmedzené podľa tarifných požiadaviek v závislosti od toho, ako miestne súdy tieto požiadavky vykladajú.
Zatiaľ sa však zdá, že obchod v spoločnosti Fetcherr, ktorá medzi svojich zákazníkov zahŕňa WestJet, Viva Aerobus, Virgin Atlantic, Royal Air Maroc a Azul Airlines, prosperuje. Fetcherr tento mesiac uzavrel kolo financovania série B vo výške 90 miliónov dolárov pod vedením Battery Ventures, čím sa celková suma zvýšila na 114,5 milióna dolárov.
Senior partner Battery Ventures Scott Tobin povedal, že vidí, že Fetcherr má jedinečnú pozíciu na to, aby na palubu získal viac „starších“ leteckých spoločností s technológiou dynamických cien.
„Naše skúsenosti s úspešnými investíciami do technológií v leteckom priemysle, ako sú ITA Software a Sabre, nás naučili veľa o zložitosti procesov leteckých spoločností, ako je napríklad stanovovanie taríf,“ uviedol Tobin v e-mailovom vyhlásení. „Potenciál AI dosiahnuť desaťnásobný vplyv v tomto sektore je veľmi jasný a spoločnosť Fetcherr už urobila značné pokroky, aby pomohla svojim zákazníkom zvýšiť ich hornú líniu.“
Cohen hovorí, že výnosy zo série B budú vynaložené na vývoj nového „ponúkacieho motora“ poháňaného AI, ktorý bude spájať a oceňovať služby viacerých operátorov spolu, ako aj zvýšenie počtu zamestnancov spoločnosti Fetcherr na približne 150 do konca roka (zo 110). S cieľom poraziť konkurenciu, akou je PROS, ktorá ponúka aj produkt s dynamickými cenami leteniek, plánuje Fetcherr expandovať mimo leteckého priemyslu na iné trhy (dúfam, že nie rýchle občerstvenie).
„Naše podnikanie bolo založené od prvého dňa na tom, aby sme boli čo najrýchlejšie pozitívni v hotovosti, a súčasťou toho je naše plánovanie štíhlosti vo všetkých aspektoch,“ povedal Cohen. „Nemáme rýchlosť spaľovania, máme rýchlosť prevádzky – spoločnosť rastie každý rok.“