Koľkokrát ste v poslednej dobe hovorili o generatívnej AI? Zdá sa, že sa objavuje na každom obchodnom stretnutí, bez ohľadu na program alebo tému rozhovoru. Vzhľadom na tento trend nie je prekvapením, že obchodné výdavky na generatívnu technológiu AI zaznamenávajú jeden z najstrmších vzostupov vôbec. Veľké globálne podniky minuli 15 miliárd dolárov na riešeniach gen AI v roku 2023, čo predstavuje približne 2 % celosvetového trhu podnikového softvéru v prvom celom roku technológie. Aj keď sa toto percento môže na prvý pohľad zdať malé, zvážte skutočnosť, že to trvalo štyri roky aby SaaS dosiahla túto úroveň. A očakáva sa, že do roku 2027 budú výdavky na umelú inteligenciu ešte vyššie – až 250 miliárd dolárov.
Čo to všetko znamená? Pozornosť podnikov sa bude silne sústreďovať – a v niektorých prípadoch možno dokonca výlučne – na rozširovanie umelej inteligencie v ich technológiách. Je to dobrá vec? Odpoveď je, samozrejme, zložitá.
Áno, odborníci ako McKinsey & Co. očakávajú vplyv gen AI na celkovú produktivitu pridať do globálnej ekonomiky hodnotu biliónov dolárov. ale preinvestovanie v gen. AI, na úkor vybudovania základných základov úspechu, môže byť v skutočnosti kontraproduktívne pre podniky, ktoré si ešte nevybudovali pevné základy pre svoje technologické balíky a obchodné procesy.
Stalo sa to do určitej miery počas prvých dní oblačnosti. Keď na konci roku 2000 zasiahla revolúcia cloudu tvrdo, obchodní a technologickí lídri zdvojnásobili transformáciu. A kvôli obmedzeným rozpočtom odklonili výdavky od každodenných operácií. Výsledok: Spoločnosti nasadili nové a inovatívne obchodné modely na vrchole nedostatočne financovaných technologických nástrojov a nedostatočne vyvinutých procesov.
Mohlo by sa to stať znova s AI gen. Zatiaľ čo technológia sľubuje, že pomôže podnikom písať kód, vytvárať obsah, skúmať technické riešenia, predávať viac produktov a školiť zamestnancov, je potrebné venovať pozornosť základným aspektom podnikania, aby ich investície do umelej inteligencie mohli zarobiť čo najviac peňazí. .
Najdôležitejší cieľ? Podniky musia uprednostniť modernizáciu a opraviť existujúce problémy s technológiami a procesmi, aby vytvorili priestor pre nové a vzrušujúce inovácie, ako je gen AI.
Existuje šesť fáz, ktoré by podniky mali zvládnuť pred – a počas – svojho nástupu do sveta AI.
Najprv optimalizujte to, čo máte. Tu sa začína čistenie. Posúďte silu technologického balíka, preskúmajte organizačnú štruktúru a preskúmajte základné zásady. Identifikujte varovné signály a pokúste sa vyladiť to, čo máte, použitím osvedčených postupov v odvetví. Venujte veľkú pozornosť svojmu zásobníku údajov pre štruktúrované aj neštruktúrované údaje. Toto je základ pre AI vrátane gen AI.
Po druhé, urýchlite optimalizáciu. Keď podniky odstránia počiatočné problémy, môžu identifikovať príležitosti na zlepšenie. Pokúste sa štandardizovať a zlepšiť procesy bez toho, aby ste ich vytrhli z koreňov. Dokonca aj kontrola na vysokej úrovni môže zlepšiť procesy a zlepšiť vašu konkurenčnú výhodu.
Po tretie, zmodernizujte svoje zdroje, no dbajte na to, aby ste mali ľudí v obraze. Toto je možno najdôležitejší krok. Ľudská kreativita je napokon hlavnou hnacou silou úspechu organizácie. Pozrite sa teda na spôsoby, ako zmeniť platformu, zlepšiť návrh pracovného toku a pridať automatizáciu, no v tomto procese by mali byť stredobodom pozornosti ľudské bytosti. Uvoľnite zamestnancov, aby sa mohli sústrediť na prácu na vyššej úrovni, a zachovali nenahraditeľnú hodnotu ľudského intelektu v konečnom produkte.
Po štvrté, premyslite si oblasti, v ktorých môže AI podporiť obchodnú stratégiu. Existujú nové trhy, na ktoré sa treba zamerať? Predstaviť nové produkty? Lepšie spôsoby, ako slúžiť zákazníkom? Lídri by mali povzbudzovať zamestnancov na každej úrovni podnikania – naprieč operáciami, financiami, marketingom, predajom, vývojom softvéru –, aby premýšľali o tom, ako by mohli s AI urobiť viac. Možnosti sú nekonečné, teraz, keď ste znížili svoj technologický dlh a opreli ste sa o silu AI.
Po piate, pozrite sa na spôsoby, ako neustále inovovať. Všetky transformácie musia byť nepretržité a spoľahlivé. Stanovenie základnej línie a základov je dôležité. Rozhodujúce je však premietanie úspechu do budúcnosti, keďže AI sa stáva väčšou súčasťou každodenných obchodných nástrojov.
Nakoniec dávajte dôraz na rozvoj zručností. Viac sa spoliehať na gen AI prinúti organizácie revidovať a pozdvihnúť určité pracovné úlohy. Aby to dosiahli, musia investovať do programov zvyšovania kvalifikácie a rekvalifikácie, ktoré dávajú jednotlivcom šancu naučiť sa nové zručnosti a prejsť do týchto vznikajúcich úloh. To vytvára komplexný vplyv na podnikanie. Zatiaľ čo AI umožňuje jednotlivcom inovovať, zavádzať nové postupy a zlepšovať status quo, samotní jednotlivci si musia rozvíjať nové zručnosti a prevziať aktívne úlohy pri správe samotnej technológie.
Vybudovanie modernizačného prístupu s podporou AI je založené na presvedčení, že obchodné inovácie by mali byť udržateľné.
Tu je príklad toho, ako sa popredná technologická spoločnosť pripravila na svoj vpád do gen AI. Spoločnosť dominovala na svojom trhu a bola so svojou pozíciou spokojná. Napadli ho však agilné, odvážne a dobrodružné startupy, ktoré boli pripravené prijať generáciu AI bez záťaže starej infraštruktúry.
Spolupracovali sme s firmou, aby sme podnik previedli šiestimi fázami modernizácie s podporou AI. Dokonca sme čelili strachu spoločnosti z nových technológií, ako je gen AI, a ukázali sme, ako ich zamestnanci môžu použiť na dešifrovanie tisícov riadkov kódu z jej starších systémov. Čitateľnejší kód umožnil obchodným lídrom identifikovať príležitosti pre fázy modernizácie, prepracovania a inovácie. Dnes sa spoločnosť púšťa do svojho projektu gen AI a necháva za sebou obmedzenia minulosti.
Záver
Gen AI je tu a sľubuje revolúciu v obchodných stratégiách do budúcnosti. Podniky by mali investovať, ale aj poučiť sa z niektorých chýb, ktoré sa v minulosti dopustili pri cloudových stratégiách. Musia začať s čistiacimi operáciami – po modernizácii založenej na umelej inteligencii – s cieľom začleniť generovanú umelú inteligenciu do srdca podniku a viesť udržateľný rast do budúcnosti.