Umelá inteligencia Perplexity sa čoskoro začne deliť o príjmy z reklamy s vydavateľmi správ, keď jej chatbot zobrazí ich obsah v reakcii na dopyt používateľov, čo je krok, ktorý sa zdá byť navrhnutý tak, aby upokojil kritikov, ktorí obvinil startup plagiátorstva a neetického zoškrabovania webu.
Dmitrij Shevelenko, obchodný riaditeľ Perplexity, pre TechCrunch povedal, že spoločnosť skutočne skúmala program v januári, predtým, ako vydavatelia začali vznášať obvinenia. Obchodným prípadom programu pre vydavateľov bola sebazáchova: ak bude Perplexity pokračovať v poskytovaní presných odpovedí na otázky používateľov, bude potrebovať novinárov, aby pokračovali v produkovaní nových faktov o svete.
„Ako sa spojíme s vydavateľmi?“ povedal Shevelenko. „Nekanibalizujeme vydavateľov ani s nimi nesúťažíme, ale musíme sa pričiniť o to, aby existovali tieto živé a rozmanité obchodné modely a zdroje príjmov.“
A keďže generatívna AI neustále mení spôsob, akým ľudia vyhľadávajú, vydavatelia hľadajú nové spôsoby speňaženia.
Prvá skupina vydavateľských partnerov Perplexity zahŕňa Automattic, Der Spiegel, Entrepreneur, Fortune, The Texas Tribune a TIME. V rámci viacročných obchodov získajú vydavatelia prístup k rozhraniam API Perplexity a podpore vývojárov, aby si mohli na svojich stránkach vytvárať vlastné nástroje na odpovede. Všetci zamestnanci tiež získajú prístup k ponuke Enterprise Pro od Perplexity s vylepšenými funkciami ochrany osobných údajov a zabezpečenia.
Perplexity ešte nezačala zobrazovať reklamy na svojej platforme; to príde v najbližších mesiacoch. Shevelenko povedal, že startup zoradil „značky najvyššej úrovne vo všetkých hlavných spotrebiteľských a B2B kategóriách“. Ak sa napríklad používateľ pýta spoločnosti Perplexity na otázky o tom, kedy navštíviť Tokio, môžu sa objaviť reklamy na značky súvisiace s cestovaním. A všetky peniaze, ktoré spoločnosť Perplexity zarobí z týchto reklám, sa podelí s vydavateľmi, ktorých obsah sa používa na zodpovedanie týchto otázok.
Zmätok by neprezradil podrobnosti o podiele na príjmoch z reklamy, ale Shevelenko povedal, že by to boli „dvojciferné“ percentuálne body.
Iné médiá – ako The Atlantic, News Corp, The Financial Times, DotDash Meredith, Axel Springer a Vox Media – podpísané licenčné a produktové zmluvy s OpenAI v posledných mesiacoch, napriek tomu, že mnohí novinári v týchto publikáciách otvorene kritizujú to, čo vnímajú ako krádež obsahu OpenAI na trénovanie modelov AI.
„Myslím si, že veľa z toho bude riadiť správanie používateľov,“ povedal pre TechCrunch Michael Frazier, viceprezident pre dáta a operácie v Entrepreneur Media. Poznamenal, že sociálne médiá a vyhľadávanie Google ho naučili, že „s používateľmi sa musíte stretnúť tam, kde sa chcú stretnúť“.
Frazier poznamenal, že jeho tím v Entrepreneur je v procese vytvárania nástroja, ktorý používateľom umožní interagovať s obsahom publikácie interaktívnejším spôsobom, s čím pomôžu API Perplexity.
Perplexity spolupracuje s platformou ScalePost.ai, ktorá umožňuje spoluprácu medzi vydavateľmi a spoločnosťami AI a poskytuje analytiku AI pre vydavateľov, napríklad ako Perplexity cituje ich obsah.
„Jednou z vecí, o ktorých sa tešíme na získanie ďalších informácií, sú zámery a správanie používateľov a ako a kde nás nachádzajú,“ pokračoval Frazier. „Bude to naozaj cenné a pomôže nám to pochopiť, ako môžeme lepšie podporiť našich čitateľov.“
Na otázku, či má Frazier obavy z toho, že značka Entrepreneur je spojená s potenciálne nesprávnymi odpoveďami na otázky používateľov – väčšina chatbotov AI má tendenciu halucinovať a Zmätenosť nie je výnimkou –, výkonný riaditeľ povedal, že je to vždy problém, ale myslí si, že zmätok je podniknúť potrebné kroky na obmedzenie halucinácií.
Spoločnosť Perplexity uviedla, že vydavatelia v jej programe nedostanú preferenčné zaobchádzanie s vyhľadávacími dopytmi, čo OpenAI sľúbila svojim vlastným mediálnym partnerom. Na otázku, ako často sa používatelia preklikávajú na článok, ktorý Perplexity cituje v odpovedi na dopyt používateľa, Shevelenko povedal, že miera prekliknutia nie je v skutočnosti cieľom tohto programu.
„Technická platforma po prvýkrát skutočne dáva vydavateľom možnosť podieľať sa na príjmoch a myslíme si, že je to účinné,“ povedal. „Dôvod, prečo robíme niečo, čo Google nikdy neurobil, je, že si nemyslíme, že hlavnou hodnotou, ktorú prinášame vydavateľom, je návštevnosť, a myslím si, že by bolo neúprimné, keby sme tvrdili opak.“
Hlavnou hodnotou, ako to vidí Shevelenko, je zdieľanie príjmov z reklamy a prístup k rozhraniam API Perplexity a predplatnému Pro.
Napriek trendu, že sa spoločnostiam umelej inteligencie páči, nie všetci vydavatelia sú ochotní ísť potichu. The New York Times, Raw Story, AlterNet a The Intercept všetci žalovali OpenAI za údajné používanie diel chránených autorskými právami novinármi na školenie ChatGPT bez riadneho uvedenia alebo citovania zdrojov.
Condé Nast, materská spoločnosť The New Yorker, Vogue a Wired, začiatkom tohto mesiaca poslala spoločnosti Perplexity list o zastavení a upustení. Informácie. Vydavateľ požadoval, aby spoločnosť Perplexity prestala používať obsah svojich publikácií vo výsledkoch vyhľadávania, o čom mohol informovať nedávny Drôtová správa ktorá zistila, že spoločnosť Perplexity stiahla obsah z webových stránok, keď poskytla adresu URL tejto stránky, aj keď vydavatelia výslovne požiadali spoločnosti AI, aby to nerobili.
Forbes tiež poslal podobný list Perplexity po tom, čo startup obvinil z plagiátorstva jedného z jeho spravodajských článkov vo svojom beta funkcie stránok zmätenosti.
Zmätok neprestal ani neprestal a namiesto toho pozýva týchto vydavateľov, aby sa pripojili k jeho programu pre vydavateľov.
„Sme nadšení, že s nimi môžeme spolupracovať,“ povedal Shevelenko.