Keď skutočne skúmate investorov rizikového kapitálu ohľadom investovania do startupov s umelou inteligenciou, povedia vám, že podniky divoko experimentujú, ale veľmi pomaly pridať riešenia AI do svojich prebiehajúcich obchodných procesov.
Existujú však výnimky. Zdá sa, že jednou z nich je oblasť známa ako zástupcovia rozvoja predaja AI alebo AI SDR. Tieto využívajú LLM a hlasovú technológiu na vytváranie personalizovaných e-mailov a uskutočňovanie automatických hovorov potenciálnym zákazníkom.
„Na niektorých trhoch sme svedkami úspechu piatich až 10 spoločností v pomerne krátkom čase,“ povedal Shardul Shah, partner v Index Ventures, o boome AI SDR.
Aj keď určite nie je nezvyčajné, že sa viacero startupov zameria na rovnaký problém, je zriedkavé vidieť, že všetky zaznamenajú rýchly rast. Ale to je zrejme prípad startupov, ktoré automatizujú vytváranie obsahu pre predajné tímy, hovoria investori.
„Keď človek študuje ktorýkoľvek z (týchto startupov) jednotlivo, je to ako ‚wow, to je úžasné prispôsobenie trhu produktov‘,“ povedal Shah. „Keď sa všetkých 10 z nich dokonale hodí na trh produktov, je ťažké odpovedať, ako to dopadne?“
Index ešte neinvestoval do žiadnej z týchto spoločností, z ktorých mnohé sú mladšie ako rok, pretože aj keď je celá kategória v plameňoch a zákazníci ich využívajú, je ešte príliš skoro vedieť, či ich rast bude pokračovať dlhodobo. Alebo sa stanú, podobne ako mnohé iné pilotné projekty AI, zahodené, keď faktor wow pominie, pretože sa neukážu byť účinnejšie ako ľudský dosah, ako o sebe tvrdia.
Malé podniky milujú LLM predaja AI
Arjun Pillai, zakladateľ Docketstartup, ktorý vytvára predajných inžinierov AI, je presvedčený, že prijatie AI SDR je vysoké, pretože malé a stredné podniky môžu s týmito nástrojmi jednoducho experimentovať. Pred Docketom bol Pillai bývalým riaditeľom pre údaje na platforme ZoomInfo na generovanie potenciálnych zákazníkov.
„Za posledné dva roky klesla miera odpovedí na neschválené e-maily najmenej o 50 %,“ povedal Pillai. „Teraz, keď existuje veľa spoločností, ktoré tvrdia, že môžu zlepšiť túto mieru, každý je ochotný vyskúšať ich službu.“
Medzi najznámejšie startupy AI SDR patria Regie.ai, AiSDR, Artisan a 11x.aiale spoločnosť ZoomInfo, etablovaná spoločnosť, tiež vydala a druhý pilot ktorý konkuruje týmto a ďalším začínajúcim virtuálnym obchodným agentom.
Aj keď tieto spoločnosti zažívajú rýchly rast výnosov, nie je jasné, či skutočne pomáhajú podnikom predávať efektívnejšie.
„Otázkou je, koľko spoločností platí viac ako šesť mesiacov?“ spýtala sa Pillai. Na vytvorenie skutočne personalizovanej informačnej správy musí mať AI SDR veľmi špecifické údaje o každom potenciálnom zákazníkovi. Ale to, čo je známe o každom potenciálnom zákazníkovi, je obmedzené a všetky tieto spoločnosti majú prístup k rovnakým verejným informáciám, povedal.
Chris Farmer, partner a generálny riaditeľ rizikovej spoločnosti SignalFire, povedal, že verí, že AI aplikovaná na predaj a marketing je veľkou príležitosťou, no bez prístupu k diferencovaným údajom startupy s AI SDR riskujú, že ich predbehnú etablované spoločnosti ako Salesforce, HubSpot a ZoomInfo. Hlavnými produktmi týchto spoločností sú uchovávatelia údajov ich zákazníkov. Ak by teda ponúkli roboty, ktoré umožnia svojim zákazníkom využívať ich vlastné údaje, mohli by byť efektívnejšie.
Rozdrvia ich úradujúci predstavitelia?
Iná riziková kapitalistka, ktorá sa pozrela na tento trh, ale ešte neinvestovala, uviedla, že jej firma sa zamerala na niekoľko startupov s AI SDR a všetky mali za menej ako rok 1 milión USD v ARR. Impozantný rast startupov bol podľa nej príťažlivý, no rovnako ako Farmer sa obávala, že ich riešenia by nakoniec mohli ponúkať etablovaní konkurenti ako bezplatnú funkciu.
Jasper, copywritingový startup, ktorý bol naposledy ocenený na 1,5 miliardy dolárov, ale narazil na zrýchlenie a musel prepustiť 30 % zamestnancov po zavedení ChatGPT slúži ako varovný príbeh pre niektorých investorov.
Investori nie sú prekvapení rýchlym prijatím AI SDR; len pochybujú, že adopcia je lepkavá.