Ak vytvoríte vyhľadávací produkt AI, konkurujete spoločnosti Google.
Google má však oveľa jednoduchšie odpovedať na otázky pomocou jednej jednoduchej odpovede, ako napríklad „koľko je tucet?“ než odpovedá na zložité otázky ako „aký vplyv mal „Zdravý rozum“ Thomasa Paina na osvietenské ideály?
Preto You.com vsádza spoločnosť na odpoveď na druhý typ otázky.
Neustále inovatívna, no často prehliadaná spoločnosť zameraná na umelú inteligenciu, povzbudená novým kolom financovania vo výške 50 miliónov dolárov, má za cieľ vyniknúť tam, kde ostatné spoločnosti s umelou inteligenciou získavajúce miliardy zaváhajú.
Ako hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ Richard Socher: „Od začiatku, kde môžete byť 10x lepší ako Google?“
Bolo by zbytočné súťažiť v jednoduchých otázkach, ktoré tvoria veľkú časť vyhľadávaní Google – základné fakty, konverzie a referencie.
„Ale ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť za You.com, sú ľudia, ktorí robia produktívnu znalostnú prácu,“ hovorí Socher. „A toto je vlastne to najlepšie miesto, kde je vražedná aplikácia pre túto technológiu: vytvoriť tento nástroj produktivity, povedať týmto agentom, kedy a ako majú hľadať na internete.“
Aj keď výraz „motor produktivity“ nemusí byť okamžite intuitívny, myšlienkou je, že budete môcť použiť prirodzený jazyk na to, aby ste systému povedali, čo chcete vedieť, bez ohľadu na zložitosť, rovnakým spôsobom, akým by ste to mohli povedať ľudskému asistentovi. (Je to susediace s agentom, ale nie to isté.)
Povedzme napríklad, že ste chceli dohnať vedľajšie účinky nového lieku. Systému by ste mohli povedať: „Zhrňte literatúru o akútnych vedľajších účinkoch flimflamazonu.“
Jazykový model pravdepodobne nedokáže na tento druh otázky odpovedať bez obalu. Je celkom možné, že nikdy nepočul o flimflamazone – v takom prípade by mohol priznať nedostatok vedomostí alebo by mohol mať halucinácie. Aj keď má nejaké znalosti o lieku, pravdepodobne to nie je aktuálne.
You.com sa zameriava na tento druh náročnejšej úlohy, kde je potrebné najprv preskúmať samotný dotaz, aby sa agent mohol vyzbrojiť správnymi informáciami a technikami. V tomto prípade by bolo potrebné prejsť na internet a získať pár papierov. Dôležité je, že pre tento druh výskumu budú citácie hlboko prepojené a v kontexte. Takže keď uvidíte tvrdenie alebo údaj, bude mať klikateľný citát, ktorý vás nielen prenesie do zdrojového dokumentu, ale tiež zvýrazní relevantný text.
Socher mi tiež ukázal príklad, keď som požiadal model, aby odhadol, koľko by mal niekto investovať do indexového fondu, keď jeho dieťa dovŕši jeden rok, aby sa zabezpečilo, že fond pokryje ich Stanfordské školné.
Pri vysvetľovaní svojho procesu krok za krokom model najprv uviedol, že je potrebné vykonať vyhľadávanie, aby zistil priemerný výnos zloženého úročeného fondu, priemerné náklady na vzdelanie v Stanforde a priemerný vek, v ktorom niekto chodí na vysokú školu, plus infláciu a nejaké iné veci. Pomocou týchto predpokladov načrtol skript Python, aby vypočítal, o koľko rôznych semien narastie, a nakoniec dospel k rozumnej odpovedi (asi 51 000 dolárov, ak vás to zaujíma).
Môžete prinútiť Clauda alebo ChatGPT, aby urobili niečo podobné. V skutočnosti sa You.com spolieha na tieto a ďalšie modely pre svoje schopnosti LLM. Claude by však napríklad nebol schopný nájsť nové dokumenty, na ktoré by sa mohol odkazovať. A ChatGPT je menej starostlivý o svoje zdroje a proces. Socher povedal, že cieľom You.com je urobiť všetko správne hneď na prvýkrát, a to tak, že budete starostlivo kontrolovať, ktoré modely budú vyzvané a ako.
Ukázal tiež ukážku toho, čo nazval AI pre viacerých hráčov – v podstate zdieľaný pracovný priestor AI, do ktorého môžu viacerí používatelia pridávať dokumenty, sumarizovať ich alebo klásť otázky o nich a vykonávať iné úlohy typu „motor produktivity“, ale s plnou viditeľnosťou pre ostatných.
Socher povedal, že služby You.com sa priaznivo porovnávali aj z obchodného hľadiska. Zatiaľ čo iní sa pretekajú na dno, on sa posúva v potravinovom reťazci nahor a pridáva platiacich zákazníkov doľava a doprava – You.com má teraz päťkrát viac predplatiteľov ako na začiatku roka.
„Spoločnosti zbierajú peniaze, aby mohli rozdávať svoj produkt zadarmo, a reklamy na chat v skutočnosti neboli vymyslené,“ povedal. „Boli sme v tomto opatrnejší a myslíme si, že je čas, aby sme to zmenili.“
Neuviedol žiadne mená, ale povedal, že niektoré veľké spoločnosti v podstate používajú You.com na spracovanie určitých otázok, ktoré dostanú ich vlastné systémy. Možno si predstaviť veľkú spoločnosť, ktorá ponúka určité automatizačné služby, ale má interné modely alebo rozhrania API, ktoré dokážu zvládnuť len toľko – ak je You.com drahší, ale svoju prácu zvládne, má miesto v ich zásobníku.
Socher spôsobil, že vyhliadky sa zdajú byť ružové a investori s tým zjavne súhlasia. Kolo B v hodnote 50 miliónov dolárov viedol Georgian za účasti Day One Ventures, DuckDuckGo, NVIDIA, Salesforce Ventures a SBVA (predtým Softbank Ventures Asia). Keď som hovoril so Socherom, suma bola o niečo nižšia; viete, že je to horúce kolo, keď vám pri písaní článku pribudne niekoľko miliónov.
Hoci je toto kolo nepochybne veľké, môže sa zdať zanedbateľné v porovnaní s tými, ktoré vyzdvihli miliardoví konkurenti You.com. Ale s narastajúcim počtom zamestnancov, neuveriteľnými investíciami do hardvéru a účtami za servery, ktoré treba zaplatiť, je prevádzková rýchlosť týchto spoločností astronomická. Zdá sa, že stratégia spočíva v tom, že prednakladajú náklady na vynájdenie trhu – a môžu uspieť, ale cena nálepky je v rozsahu 10-ciferných čísel.
You.com však zarába peniaze, aspoň od niektorých spoločností, práve teraz.
„Jednotkové ekonomiky pre veľké podniky sú pozitívne – a niektoré spoločnosti nás využívajú milióny krát denne,“ povedal.
Myšlienka, že AI nemal by Len existencia stála stovky miliónov, zdá sa dnes nová, ale ak You.com dokáže túto hru urobiť, možno sa uchytí.