Nová vlna úzkosti deti a technika rastie, pričom rodičia a odborníci sa čoraz viac pýtajú, ako deti používajú smartfóny, sociálne médiá a obrazovky. Tínedžerov to nezastavilo zahŕňajúce generatívnu AI. Nový výskum odhaľuje, aké nástroje AI tínedžeri v Spojených štátoch používajú a ako často – ako aj to, ako málo o tom vedia ich rodičia.
Sedem z 10 tínedžerov v Spojených štátoch použilo generatívne nástroje AI správu dnes zverejnil Common Sense Media. Nezisková organizácia analyzovala odpovede amerických rodičov a stredoškolákov v období od marca do mája 2024, aby posúdila rozsah a kontúry adopcie AI medzi tínedžermi. Viac ako polovica opýtaných študentov používala textové generátory AI a chatboty ako ChatGPT a Gemini, ako aj vyhľadávače s výsledkami generovanými AI. Približne 34 percent použilo generátory obrázkov ako DALL-E a 22 percent použilo generátory videa.
Prieskum naznačuje, že americkí tínedžeri prijímajú AI rovnako ako rovesníci v Spojenom kráľovstve, kde Úrad pre komunikáciu nájdené koncom minulého roka štyria z piatich tínedžerov používali generatívne nástroje AI. Ukazuje tiež, že tempo adopcie sa zrýchľuje; v skoršia správa o tínedžeroch a AI, ktoré vydala spoločnosť Common Sense Media tento rok v júni, na základe odpovedí z konca roka 2023 len približne polovica respondentov používala generatívnu AI.
Najčastejším dôvodom používania AI bola škola; viac ako polovica uviedla, že ho používa na „pomoc s domácou úlohou“, predovšetkým pri „brainstormingových nápadoch“. (Starší tínedžeri to robili častejšie ako mladší.) Druhým najčastejším dôvodom bola dobrá, staromódna nuda, po ktorej nasledovalo prekladanie obsahu z jedného jazyka do druhého. Jeden z piatich tínedžerov použil generatívne nástroje AI na žartovanie s priateľmi.
Výsledky prieskumu podčiarkujú, aké náročné a mätúce boli pre vzdelávacie inštitúcie tento moment. Šesť z 10 tínedžerov uviedlo, že ich škola buď nemala pravidlá AI, alebo nevedeli, aké sú tieto pravidlá. Neexistuje žiadny jasný štandard pre to, či by učitelia mali prijať alebo odmietnuť používanie AI; takmer rovnaký počet tínedžerov uviedol, že používa umelú inteligenciu bez súhlasu učiteľa, ako počet, ktorý uviedol, že ju použili s požehnaním svojho pedagóga. Viac ako 80 percent rodičov uviedlo, že škola ich dieťaťa „nekomunikovala“ nič o generatívnej AI. Iba 4 percentá uviedli, že školy zakazujú generatívnu AI. „Sme svedkami takmer paralýzy škôl,“ hovorí vedúca výskumu Zdravého rozumu Amanda Lenhart.
Keď učitelia viedli rozhovory so svojimi študentmi o používaní AI, malo to tendenciu formovať spôsob, akým deti vnímali technológiu. „Teenageri skutočne počúvajú a učia sa,“ hovorí Lenhart a poznamenáva, že študenti, ktorí dostali pokyny od svojich pedagógov, s väčšou pravdepodobnosťou pochopili, ako technológia funguje, a s väčšou pravdepodobnosťou skontrolovali, či je halucinácie alebo generovanie vecne presných viet. „Je to veľký rozdiel.“
Jedným z pozoruhodných zistení z prieskumu bolo, ako bezradní mnohí rodičia o tom, či ich deti používajú generatívnu AI. Iba 37 percent rodičov s deťmi, ktorí používajú nástroje AI, si uvedomovalo, že tak robia. Takmer štvrtina rodičov s deťmi, ktorí používajú nástroje AI, sa mylne domnievala, že nie. Väčšina rodičov o AI so svojimi deťmi nehovorila.